L-pocalypse van de baan?

Gouverneur Andrew Cuomo kwam gisteravond dan toch met een verrassende mededeling voor veel New Yorkers. De L-metrolijn tussen Manhattan en Brooklyn gaat vanaf april toch niet dicht. Dat was wel het plan van de MTA, die de metro’s beheert. De MTA wil de tunnel repareren omdat er veel schade is ontstaan vanwege de orkaan Sandy in 2012. Tijdens de orkaan is er veel zout water de tunnel ingestroomd die de muren en de elektriciteitskabels hebben aangetast.

Tegen het plan om de metrolijn voor vijftien maanden te sluiten was veel weerstand aan beide zijden van de East River. Veel Manhattanites en Brooklynites waren bang dat ze afgesloten zouden worden van hun werk of van hun sociale leven. De L-trein, die onder 14th Street rijdt en Manhattan onder meer met Williamsburg verbindt, is een levenslijn voor veel mensen. Dagelijks maken 250.000 reizigers gebruik van de lijn. Om toch vervoer te regelen tussen de beide boroughs lagen er al uitgebreide plannen voor extra bussen over 14th Street en over de Williamsburg Bridge.

Werkdagen

In Cuomo’s plan blijven de beide tunnelbuizen open tijdens werkdagen. In de avonden en in de weekenden gaat één van de tunnelbuizen dicht en worden de treinen omgeleid. Gevolg is wel minder treinen, langere reistijden en nog meer drukte dan er nu al is. Ook kan de renovatie van de tunnel meer dan drie jaar gaan duren in plaats van de nu geplande anderhalf jaar.

Een aantal New Yorkers waren toch niet echt blij met de late aankondiging dat de L-trein misschien toch open blijft. Andrew Klawiter zei tegen The New York Times dat hij speciaal verhuisd is van Bushwick naar Crown Heights om de ellende van de gesloten L-trein te voorkomen. Nu lijkt de hele sluiting van de lijn alsnog niet door te gaan. “Ik was er sprakeloos over, een half uur lang”, zei Klawiter.

Geef als eerste een reactie

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*